Wednesday, August 26, 2009

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

Assalamualaikum kepada sume yang sudi membaca entry ini!! Untuk entry ni saya nak bertulis panjang sedikit!! Ok tajuk entry kali ini ialah "Harian Di Bulan Ramadhan"!! Apa aktiviti harian korang di bulan ramadhan? Mgkin korang x sedar apa yg korang buat kan dalam 1 bulan pose!! Mai sini nak citer!!.. Jap2, cpt sgguh kita pose tahun ni kan, udah 5 hari kita berpose kan!! X sabo lak nak raya...kokoko..dah2, lambat ag nak raya!! Key, jom sambung cita!!

Makan sahur!!

Haha.. Ni yg first!! Kita start berpuasa dengan Makan Sahur la!! Hah?.. Ni la yg ramai org liat skit nak bangun!! Dah la waktu pagi, sejuk pastu nak kena makan!! owh no!!.. Tu la pendapat segelintir org!! Tapi bagi ku, mmg agak susah gak la... Tapi, ok per bangun makan jer pun.. Bukan suh wat keje berat pun!! Lagipun, makan sahur ni sunnah tau!! Ni la gelagat org nak makan sahur, first, proses nak bangun tu amik masa gak!! Mak kejut, contoh yer..

"Man!! Oh man!! Bangun la!! Bangun makan sahur!!" Kata mak
"Ermm... Yer, bangun ni!!" Jawab Man
(Selepas 5 minit)
"Man!! Man!! Man!! (Nada makin kuat) Bangun la!! Waktu nak abis dah ni!!" Kata Mak
"Iyer2!!(Terkejut dengan nada yg tinggi) Bangun dah ni!!"Jawab Man
(man bangun terus duduk di meja makan)
"Ya Allah!! Man, g basuh muka dulu!! Isk anak bertuah ni!!" Kata Mak
"Hah? Iyer2!! (Terkejut dengan suara mak tu)

Haha.. Tu la situasi waktu makan sahur!! Mmg susah gila nak makan!! Ada yg setengah org tu xmakan terus!! Kakaka, lagi bagus!! Huhu... Cara yg berkesan nak makan sahur ialah, lepas bangun tu, pegi mandi dulu atau yg paling lemah pun, pegi lah bersugi, biar bersih skit!! Ni baru bangun terus makan.. Geli rasanya!!..Hehe

Nak cara berkesan kejut sahur? Amik ni...kakakak'


Haha.. CObala dirumah yer!! Mana nak tahu berkesan...kakaka..xde ah..gurau jer!!

Bazar Ramadhan

Ini yang kedua!! Ini utk ayah2 kita la selalunya kan.. Ayah ni kadang2 berat skit nak pegi, sbb yer tahu klau pegi ni msti banyak nak kena keluar duit!! Sebelum pegi pun dah tahu nak kena keluar banyak!! Nak tahu naper? Sbb org dirumah ni dah pesan macam2..kakaka.. Tu yg makin berat!! Tgk la muka si ayahnya, msti sedeh sgt!! Haha, xde ah.. Ok ni lah org melayu kita, bila di bazar ramdhan tu, nafsu yang kawal mereka!! Cuba tgk la, setiap kali balik dari bazar ramadhan tu, jari2 kita msti penuh dengan ikatan plastik2 makanan!! Kalau beli ayam tu, ada 4 atau 5 jenis ayam!! Haha, mmg la kita berpuasa seharian, tapi jgn la kita tertewas dengan nafsu, kerana nafsu lah macam2 leh jadi!! Masa dok kat bazar tu mmg x sdar waper dah kuar duit ni, tapi bila sampai umah, tekejut " Eh td aku bawak duit RM50, tapi napa tinggal RM10 jer ni?" Haha, ni la sering berlaku!! Tertewas dengan nafsu!! Inilah kelebihan Ramdhan, syaitan dibelenggu tetapi nafsu tidak!! Sumanya bergantung kepada Iman seseorang mukmin itu!!

Ni la Keadaan di Bazar Ramadhan!! WOW!! Sibuknya, hehe

Berbuka Puasa!!

Eyah.. Ni yang korang tggu kan..hehe, waktu berbuka suma org x sabo2!! Setengah jam lagi nak berbuka dah ada depan meja makan!! Haha, atas meja makan tu dari hujung kiri meja sampai la Kanan meja padat dengan makanan!! Perggh, mmg la

Tengok tu!! Atas meja macam2 ada...

Ingat!! First nak berbuka tu, dahulakan dengan makan kurma dan disusuli dengan manisan atau kuih-muih!! Jgn maen bantai ajer... Perlahan2 la...hehe

Solat Tarawih!!

Ok ni yang last.. Solat tarawih ni ialah solat sunat yang disunatkan ditunaikan pada tiap2 malam pada bulan Ramadhan!! Ini gelagat org kita, first malam tu, Pergghh!! Full masjid!! Sampai ada sembahyang sampai atas jalan!! Itu bagus!! Tapi yang x bagusnya, bila ramadhan 15 keatas, semakin kurang la!! Dah jadi setengah sampai la malam terakhir, tinggal Tok Imam ngan Pak Bilal ja...kakaka.. Jgn sampai jadi camtu cukup la yer..kokoo...

Haha..Jgn jadi cam Upin & Ipin ni sudah la yer!! Sembahyang tapi ingat benda laen!!

Maen Mercun!!

Haha.. Ni yang budak2 zaman sekarang ni tergila-gilakan.. Bila musim perayaan adalah benda ni!
Tension la!! Nape tension? Sbb waktu sembahyang terawih, waktu imam dok baca surah adalah bunyi benda ni!! Pum...pam.. kat sana sini!! Sampai org tgh sembahyang tu dah x selesa!! Aduisshh, tp kan klau xde org maen mercun ni, maka x meriah lah musim perayaan, tp yg x bgusnya, adalah pulak kes maen mercun, masuk hospital!! Tu yg xmau dgr tu!!

Ni la!! Mercun!! Macam2 jenis mercun!! Dalam musim ni la, polis akan bergiat aktif menangkap pembekal bunga api ini!!


Haha!! Jgn jadi cam Pakcik ni sudah la yer!! Budak2 maen mercun sampai kain pelekat pakcik ni la jadi mangsanya!! Kakaka.. Sabo pakcik!! Ingat ni bulan pose!!

Key, itu sahaja utk entry ini!! Tu la harian kita di bulan posa ni!! Pikir2 kan dan selamat beramal..kakaka..key..Assalamualaikum

1 Komen!!:

jai.jezz ^.~ said...

giler panjang entry kau.. sempot gak nak baca.. hehehehe..~

Followers

  • hit counters
  • Favourite Link

    MY BANNER

    *Copy n Paste*
    AREMANLIFE BLOG