Thursday, July 23, 2009

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

Assalamualaikum kepada sume yang sudi membaca entry ini.. Ok di entry ni just nak cite tentang Fenomena Gerhana Matahari yang telah berlaku pada hari Rabu yang lepas.. Hehe, korang nampak x? Mgkin yang akan nampak ialah sape yang dok kat perlis Kangar!! Klau dok kat sebelah pantai timur tu agak susah kot nak tgk sebab belah sana ujan..

Ini la gambaran Fenomena Gerhana Matahari.. Subahanallah!! Ini mmg satu kebesaran Allah

Dekat kedah maybe nampak skit2 jer, tp kat kolah saya x nampak, sbb keadaan x wape elok skit, ermm, x berpeluang la nak tgk!! Untuk pengetahuan sume, ini Gerhana Matahari Separa, sebab tu susah skit nak nampak.. Klau mata kasar, maybe xleh.. Yer kena guna teleskop.. Kajian pihak NASA mengatakan gerhana ini berlaku selama 1 jam di MAS.. Tp x tau la btul atau tidak, saya pun baca surat kabar gtu2 jer... Maklumlah, dok asrama hanya berpandukan surat khabar jer, CC kat kolah tu full sedia..

Rangkaian proses terjadinya gerhana matahari. Kota yang dilewati menjadi gelap kerana sinar matahari tertutup bulan secara total selama kurang lebih 6 minit.

So kepada sume yang ingin menyaksikan Gerhana Matahari ini, ia akan berlaku lagi pada tahu 2011,2016 dan ade lagi.. Lupe dah.. Utk keterangan lanjut sila check semula surat khabar ari Rabu yang lepas, dan bacalah keterangan tentangnya...

Ni ada artikel skit!! Baca la



MEDAN, KOMPAS — Balai Besar Meteorologi, Klimatologi, dan Geofisika Wilayah I Medan menyatakan, pada Rabu, 22 Juli 2009, akan terjadi gerhana matahari total.

Gerhana matahari total itu secara maksimal akan terlihat di Kota Shanghai, China, selama enam menit. Peredaran gerhana matahari dari barat hingga timur wilayah China kemudian akan menghilang di Samudra Pasifik, selama lima jam.

Analisis cuaca BBMKG Wilayah I Kota Medan Agus Safril seperti tertulis dalam kesimpulan posko cuaca, iklim, dan gempa bumi BBMKG Wilayah I Medan, di Indonesia gerhana matahari tidak bisa dinimati secara penuh. Indonesia hanya akan bisa menikmati gerhana sebagian di wilayah Indonesia bagian utara. Namun, BBMKG belum menyatakan pukul berapa gerhana akan terjadi.



So, jgn lupa.. Solat Sunat Gerhana!! Buat la kepada yang telah melihat.. So, sekian utk entry kali ini, K, sowie la lambat posting tajuk ni.. hoho.. k, Assalamualaikum


Di Post Oleh:




2 Komen!!:

sarah al -idrus said...

bagusla buat entry bguna mcm ni tau.muda lg kan awk.keep it up.

AREMAN said...

Syukron Yazilan..
Thanks sbb sudi memberi komen yang membina..

Hah? Mana ade muda ag.. Dah tua la.. Dah 61 taun dah..hoho

Followers

  • hit counters
  • Favourite Link

    MY BANNER

    *Copy n Paste*
    AREMANLIFE BLOG