Monday, July 20, 2009

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ


Assalamualaikum kepada sume yang sudi membaca blog saya!! Dekat entry ni saya nak cite tentang pengalaman yang saya x dapat lupakan semalam iaitulah hari Isnin dan nak lebih tepat Hari Peristiwa Israk dan Mikraj!! Itu yang lebih tepat!! Hehe, dekat entry ni saya just nak tulis aje.. Ok camni kisahnya, semalam saya ngan abgku Hamizi keluar ke Pejabatnya sebab ada hal tertentu, kami kuar kol 1.30 Pagi kot kalau x silap.. Selepas selesai urusan di Pejabat, kami g makan2 kat restoran Nasmir, saja makan kat situ, lapo sgt semalam.. Saya terkejut gile, bila tgk restoran tu penuh dengan warga muda!! Mula2 cadang tu xmau makan la kat situ, tp perut sudah bernyanyi, terpaksa la makan.. dan ada niat laen gak..hehe, niat laennya nak tgk gelagat anak2 muda kita, iaitulah Melayu.. Huh, semalam leh kata kebanyakannya melayu dan adalah jgak segelintir tu China n India.. Itu saya x kisah, yang saya sedeh sgt2 ni, ada satu meja ni, terdapat 6 atau 7 kot lelaki (bilangan x pasti) dan seorang wanita.. Hah!! Wanita? 7 lelaki 1 wanita? Gilakan.. Saya tgk penampilan perempuan tu agak simple.. Saya ngan abg buat kesimpulan disitu yang perempuan tu lari keluar dari rumah sebabnya, perempuan tu berpakain "Baju Tidur".. Haha, mmg ketawa besar saya ngan abg!! Hehe, nak kuar umah pun pakaila pakaian yang Grand skit..kakaka.. Tu terserah la kat yer, dan saya lihat perempuan tu melakukan aksi2 yang menghairahkan jgak la.. Mmg rasa sedeh sgt, tgk dari penampilan lelaki tu, macam mat rempit jer, tp x tahu la kami just wat andaian sendiri jer.. Ermm, sedeh la lihat benda2 camni.. Klau nak berdate pun pilih la ari laen, nape la pilih Malam Peristiwa Israk Mikraj jgak... Pelik2.. Tu mampus korang la..


Yang kedua.. Hadapan meja saya tu, ada jgak satu kelompok remaja bawah umur la leh kata.. Sorang tu tgk dah matang skit la, tp yang dua orang lagi tu macam baru Darjah 6 aje.. Tahu ape mereka wat? Hoho, apa lagi, cam besa ah.. Hisap Rokok!! Hembus sana, hembus sini.. Klau la die adek beradek aku, abis la die.. X padan ngan kecik.. Huh.. Tp saya x kisah la, sebabnya mereka bukan Agama Islam.. Haha, tu kaum China, lantak korang la nak watpe pun.. Biar ibubapa korang yang tanggung!!


Ketiga, ok itu dah lepas.. Then lepas makan2, abg saya ajak nak g satu tempat x? Aku tanye nak g aner? Die kata nak tunjuk "Bagaimana Orang zaman sekarang menghayati Malam Peristiwa Israk Mikraj".. Hehe, die perli aku kot!! Kakaka, xpelah, then saya kata ok.. Die p0n pecut moto die pegi satu tempat yang leh kata tiap2 malam full org wat maksiat!! Haha, tahu apa? Sape dok kedah tahu la.. Iaitulah di Hadapan Masjid Zahir.. Terkejut gile bila tgk manusia2 berhimpun di HADAPAN bukannya di DALAM masjid utk bergelak ketawa dan buat perkara2 x senonoh!! Rasa malu pun ada semalam bila tgk yang berdua-duaan di dalam kereta adalah manusia yang "BERAGAMA ISLAM".. Ya ALLAH, apa nak jadi ni.. Di hari yang amat bersejarah dan penting ini, dihayati dengan cara ini.. YA ALLAH!!!! Ermm, mmg semalam saya ngan abg saje aje nak g tgk muka2 org buat maksiat ni.. Semalam x banyak sgt la, adalah dalam 4 buah keta.. Ada yang berdua-duaan, ada yang bertiga.. Astaghfirullah... Apa nak jadi ni? Tengah2 pagi gtu, dok berdua-duaan bukan muhrim.. Nape saya kata bukan Muhrim? Klau pasangan suami isteri, mereka xkan punya dok tengah2 malam kat stu.. Pikir la sendiri!! Klau la bgus mereka yang dok depan masjid tu, gerak sikit aje masuk dalam masjid, buat solat sunat ke, baca Al-Quran ke, kan bagus.. Dari dok ketawa tebahak-bahak.. saya x paham apa motif mereka berhimpun di Hadapan Masjid yer!! (Andaian saya= maybe mereka ingat klau dok depan masjid, akan dapat Hidayah dari Allah kot).. Haha.. Lawak bebenar.. Ermm, terserah la..


(Hasil Gambar bukan dari Penulis, sorie la xde camera nak snap semalam..hehe)


Ok ni yang last.. Lepas penat jelajah satu Alor Setar, saya ngan abg pun berhasrat la nak pulang.. Sebab waktu tu pukul 2.30 pagi dah, Umi kat umah dok risau..hehe, dakpe ah.... Dalam perjalanan balik tu, ada sebuah moto ni yang ditunggang oleh Sepasang COUPLE yang berpeluk erat.. Fuhh, tekejut gile, tambah hangat lagi, die maen potong kami gtu ajer..HUH,panas!! Ape lagi, aku suh la abgku follow die rapat, tp x dapat la.. Yela, saya suh abg saya pecut waktu dok gear 4 mana leh.. Hehe, tp leh gak la dapat tgk dari jauh!! Sedeh sgt2.. Perempuan yang dok kat belakang tu, Pakai tudung!! Klau pakai tudung automatik la kan tahu kaum melayu kan.. Ermm, bayangkan waktu tu nak dekat kol 3 pagi dah.. DIorang pegi mana waktu tu? Apa ibubapa mereka x amik peduli ke? Hanya Allah yang tahu... Sedeh la tgk sume ni ngan mata saya sendiri.


Kesimpulanya yang dapat saya simpulkan dari pengalaman saya ni, Manusia zaman sekarang (saya tumpukan kepada Umat Islam) makin menjadi2, mereka x sedar yang dunia hampir kiamat.. Mereka lagi suka membuat maksiat dari berjalan ke Masjid, menunaikan solat berjamaah di Masjid, menghabiskan masa free dengan kuarga, mereka x suka benda2 gin!! Ya ALLAH!! Kejadian2 ini berlaku pada hari yang amat bermakna dalam Agama Islam.. Berubah la wahai umat islam sekalian, jauhi la dari jalan2 kemaksiatan.. Kembali lah ke pangkal jalan..


Erm, itu sahaja kot pengalaman saya Semalam Di Bandar Alor Setar.. K, Assalamualaikum

Di Post Oleh:

3 Komen!!:

~ieDa~ said...

Kt dpn Masjid pun buat bende x elok..
Rosak2x..

AREMAN said...

Haha.. Tahu xpe
Tu yang sedeh sgt tu!!
Dah x tahu nak kata mende ag
manusia zaman skrg ni!!

Hancur!!

Raihana Ramli said...

uwaaaa sedihnya org islam zaman skrg!mudah2an mereka dpt hidayah dri allah dan kita x terikut dgn perkara2 cm tu...ameen ^_^

Followers

  • hit counters
  • Favourite Link

    MY BANNER

    *Copy n Paste*
    AREMANLIFE BLOG